Myymälän suunnittelu
Asiakaskierto
Asiakaskierto eli reitti jota asiakkaat kulkevat. Se selvittää asiakkaan käyttäytymisen myymälässä.
Myymälän halutaan olla loogisesti etenevä ja selkeä, jotta se olisi asiakkaalle miellyttävä ja helppokulkuinen. Kulkuun voidaan vaikuttaa opasteilla, kalusteilla ja myyntiesittelyillä.
Myymälän layout eli pohjapiirros
Tyypillisimmät myymälä layoutmallit:
- grid: hyllyt samansuuntaisesti, isot marketit, useita osastoja, helppo navigoida, helpottaa itsepalvelua, vaikea koristella, ei kiinnostava.
- loop: neliö/ympyrä, jossa saareke keskellä, pienet kaupat, ohjattu kierto miellyttävä, looginen ja selkeä reitti, vaikea tehdä muutoksia.
- free flow: pienet myymälät, suppea valikoima, rauha shoppailla, ei selkeää kiertosuuntaa, helpottaa impulssiostosten tekemistä, hidas siivota, lattiapintaa ei hyödynnetä tehokkaasti.
- forced-path: ns. ikea layout, kontrolloitu asiakaskierto, reitit yhtenäisiä ja tehokkaita, asiakkaan täytyy viettää aikaa myymälässä.
- spine: yhdistyy grid, loop ja free flow, kaksi kulkusuuntaa, osastojen erot ilmaistaan pintamateriaalien vaihdolla, käytävää vaikea toisinaan hahmottaa.
Parhaille paikoille uutuudet, kamppanjatuotteet, kanta-asiakastuotteet ja sesonkituotteet. Tehoa myyntiin saadaan tehopisteillä, yleensä hyllynpäädyt. Ne ovat ns. asiakaskierron katseenvangitsijat. Opasteet auttavat asiakasta löytämään tietyt tuotteet ja myös erottumaan kilpailijoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti